neděle 20. května 2012

Svět knihy skončil. Nakladatelé se předháněli, on-line knihkupci zaspali

Knižní veletrh Svět knihy dnes skončil. Bylo to velké, větší než loni, alespoň co jsem měl možnost vidět v pátek, kdy jsem s nejstarší dcerou pražské Výstaviště navštívil. Moje dojmy? Velká snaha nakladatelů, neúčast on-line knihkupců (až na ostravského dravce jménem Knihcentrum.cz, který ale nebyl na veletrhu, nýbrž na Výstavišti) a fronty na občerstvení.

Veletržní sleva. Skoro na všechno. A kamion z Ostravy před Lapidáriem.

Hned u vstupu do areálu Výstaviště nás přepadl naháněč distribuce Dobrovský - kupon na slevu 20%. Pak slečny z Vyšehradu. Stejná sleva na zboží na jejich stánku. Ještě před samotným Průmyslovým palácem, tedy mimo placený prostor knižního veletrhu, čekal na příchozí kamion, okrášlený polepy Knihcentrum.cz. Ostravský knižní magnát Petr Michálek (a jeho Pemic) neponechal nic náhodě a dobře udělal. Zaparkoval před Lapidáriem, kudy musel každý návštěvník veletrhu projít.

V pátek odpoledne to bylo fajn, na autogramiádu Václava Klause jsem ale nečekal.

Páteční Svět knihy mě překvapil tím, kolik lidí se po Průmyslovém paláci pohybuje. Hlavně virtuální (vyhořelé) levé křídlo bylo plné a vzduch tam byl spíš nedýchatelný než dýchatelný. Hned u vchodu do tohoto křídla trůnila před stánkem Euromedia Group pod (ne)bezpečnostním sklem velkoformátová Dalí Bible, v samotném stánku jednoho z největších producentů knih u nás vůbec mě třikrát oslovila náhončí Knižního klubu. Jako člověk, který poměrně dlouho dělal pro internetový bux.cz jsem (raději) dělal, že neslyším. U stánku Euromedie jsem naživo viděl Petra Jandu, zblízka na těch sedmdesát vypadá. Při autogramiádě se nicméně usmíval a ruka s propiskou se mu netřásla. Jsem zvědavý, co budu v sedmdesáti dělat já.

Nakladatelé se snažili...

Být sám, možná se zastavím déle u stánku nakladatelství Wales, u Fantom Printu, u prezentace Palmknih nebo eReadingu, možná bych si poslechl nějaké autorské čtení. Zcela určitě bych se zastavil u stánku Hostu nebo Arga. Kroky sedmileté dcery ale neomylně vedly ke stánkům, kde byly k mání magnetické záložky do knížek (jednu si vzala do matematiky, jednu do slabikáře) či zlevněné (už tradičně) časopisy s hračkou na pultu Egmontu. Pak mě dcera dotáhla ještě ke stánku Fragmentu, kde se zrovna podepisovali pánové Uhlíř a Svěrák a kde jsme trochu nakupovali a hodně dalšího jsme toho dostali zadarmo. Děkuji příjemným dámám z Fragmentu. Abych nezapomněl, ve druhém křídle jsme samozřejmě nemohli vynechat stánek Albatrosu.

... internetoví knihkupci na Svět knihy kašlou.

Jestli mě něco na knižním veletrhu Svět knihy překvapilo, byla to naprostá ignorance ze strany internetových knihkupectví. Knihcentrum.cz, které jako jediné bylo vidět, bylo mimo prostory veletrhu, ale bylo vidět hodně a určitě oslovilo mnoho potenciálních zákazníků. Další internetové knihkupce jsem neviděl. Ani na veletrhu, ani mimo něj. Na veletrhu mělo stánek několik kamenných knihkupectví, pár antikvariátů. Širokosortimentová internetové knihkupectví letos chyběla. Jestli to byl záměr, byl to chybný záběr. Bux.cz, Neoluxor.cz, Kosmas.cz, nově otevřený Dumknihy.cz knižního řetězce Kanzelberger - ani ty největší jsem na veletrhu nepotkal. 

Kdo naopak nechyběl? Palmknihy a eReading.

Nechyběli naopak dva prodejci elektronických knih - o stánky Palmknih a eReadingu byl poměrně zájem. Stánek, který by představil platformu Wooky, na které běží například Ráj knih nebo ebux.cz, chyběl. Opět to považuji za chybu a hazard s budoucností. Ale asi zodpovědní lidé vědí, co dělají.

Celkový dojem? Bylo to fajn a těším se na další ročník.

Pár fotografií:








Žádné komentáře:

Okomentovat