Jak je tomu v knižním marketingu zvykem, tuzemská nakladatelství kolem booktrailerů chodila dlouhou dobu po špičkách. Booktrailer je drahá a zbytečná forma propagace, koho jím oslovíme?
Nicméně doba pokročila. Youtube.com pod křídly gigantu Google je platforma, kterou lze oslovit libovolné množství uživatelů (záleží pouze na umu oslovujícího), a to buď přímo či nepřímo - vložit video tak, aby se přehrálo přímo v konkrétní webové stránce, zvládne dnes i laik.
Prostředí Internetu booktrailerům vůbec může přát - AdWords přichází nově s konceptem videoreklamy za proklik, určitý význam má využití booktraileru v display reklamě (třeba na velkých portálech) - tady jsou ale ceny tak vysoké a zacílení většinou tak mizerné, že display videoreklama je v případě knih diskvalifikována už na začátku.
Pole neorané je i v prostoru, který je pro využití booktrailerů předurčen ve světě mimo Internet - velké knihkupecké řetězce i malí knihkupci objevují kouzlo LCD panelů (stojí pár korun), na kterých se může pět šest booktrailerů točit dokola celý den.
O reklamě samotné jsem ale mluvit nechtěl, spíš o tom, že se booktrailery začínají množit a některé jsou poměrně zdařilé. A některé už se mohou rovnat svým zahraničním bratříčkům - přinejmenším v případě, že jde o to, co bych nazval "čistým" knižním trailerem, který si nehraje na hraný film nebo který si nevypomáhá tím, že vykrade scény z deseti známých filmů a pospojuje je v líbivý, ale nepříliš marketingově použitelný (legalita autorských práv) celek.
Zahraniční knižní trailery asi nemá smysl představovat, ani trailery, které vznikly tak, že se česky otitulkovala původní verze. Rád bych vám ukázal několik trailerů, které se mě osobně líbí a které považuji za důstojnou součást knižního marketingového mixu (fuj, za sousloví marketingový mix si dávám facku a odříkám pět Zdrávas Maria.).
Juraj Červenák: Strážcové Varadínu
Graham Brown: Černý déšť
Umberto Eco: Pražský hřbitov
Příběh filmu Kuky se vrací
Duncan, G. - Poslední vlkodlak
S. J. Watson: Dřív než půjdu spát
Mike Perry: Klec pro majáky
Tweet
Žádné komentáře:
Okomentovat